2012-ben a szokásos módon, facebook-on indult a dolog, megcsináltam a Rat Look Klub Hungary oldalt. Ez volt akkor és most is az egyetlen facebook oldal Magyarországon, ami csak és kizárólag ezzel a stílussal foglakozik: ratlook, ratstyle, patkány - ki hogy hívja.

Három éve így indult útjára az első hazai, kifejezetten RAT stílusú járműveket, valamint azok kedvelőit tömörítő klub. Kevés megosztóbb autóépítési irányzat létezik a patkánynál, célja pedig - mint bármely "eltúlzott" stílusnak - nem titkoltan a polgárpukkasztás. Sokan kifejezetten odavannak érte, nagyjából ugyanennyien lehetnek, akik egyáltalán nem kedvelik, de valószínűleg mind a két tábornál többen vannak, akik egész egyszerűen nem értik az autók és motorok ilyen irányban történő átalakítását.

A kinézet egy dolog, azonban részleteiben tekintve egy-egy ilyen gépben legalább annyi meló és ötlet van, mint a legelborultabb showautóban, a motiváció pedig a legkevésbé sem az "olcsó tuning" bemutatása. Hasonlóan a többi őrülethez, ez is egy életérzést képvisel, valamint a tudatot, hogy élő ember nem lesz, aki vélemény nélkül menne el egy keményen RAT stílusba hajló építés mellett.

A klub vezetőjével, Ricsivel beszélgettünk, hogyan is működik ez idehaza a mindennapokban.

A klub azzal a céllal lett létrehozva, hogy ezáltal össze tudjam szedni a stílus kedvelőit, de mindenek előtt a járművek tulajdonosait. Ez az elején nagyon nehezen ment, de szerencsére 2013-ra már sikerült néhány "örültet" magam köré toborozni (két jelenlegi klubtagunk az utcán leszólítós módszerrel lett megismerve teljesen vadidegenként), és így elkezdtünk találkozókra járni, most már falkában, hogy még jobban tudjuk az emberek sokkolni.

Majd még ebben az évben megcsináltam az első kimondottan RAT találkozót, ami még elég mini volt, de alapnak tökéletes. Azóta már 5. találkozónkon vagyunk túl.

A nagy "áttörés" 2014-ben az AMTS után történt. Megbeszéltük, hogy feljebb és tovább kellene lépni, és 2014 áprilisától megalakítottam a RATLOOKLUB-ot hivatalos tagokkal, tagdíjjal, klubkártyával, teljesen márkafüggetlenül, csak a stílus számított. Először még csak hárman voltunk, de folyamatosan bővültünk és jelenleg már heten vagyunk. Nem az a célunk, hogy minél többen legyünk gyakorlatilag idegenként, hanem, hogy baráti kapcsolat is legyen a tagok között, amit kisebb-nagyobb sikerrel sikerült is megvalósítani.

De ami még ennél is fontosabb, hogy a stíluson belül minőségi autók legyenek, amelyek bárhol megállnák a helyüket a RAT-ek között (persze hagyjuk Amerikát, az egy más világ, bár ezt sokan nem tudják még mindig felfogni, de ez más kérdés). Minőségünket az is bizonyítja - meg persze jófejségünket is - hogy 2014-ben rengeteg meghívást kaptunk mindenféle rendezvényre, találkozóra és ahova tudtunk el is mentünk és remélhetőleg ez idén sem lesz másképp. Ha más nem akkor a saját találkozóinkon tuti ott leszünk, amiből idén is lesz három.

Hogy milyen irányban halad a rat stílus Magyarországon? Nehéz megmondani, mert ez egy nagyon szabad irányvonal, az tény hogy számomra egy rozsdás elem meg 10-20 matrica és minden más az autóra dobálva, még nem rat. Sajnos nagyon sok olyan autó is van, amit ideiglenesen "szétb@sznak ", mert van még rajta 3 hónap műszaki aztán megy a vasba. De mit várhatunk azoktól az emberektől, akik azt sem tudják hogy "RET"-nek kell ejteni a stílus nevét. Sokan nem értik, hogy ez egy életérzés, ezt szeretni kell minden kellemes és kellemetlen velejárójával együtt.

Ami pedig a lényeg, hogy nem azért csináljuk, mert nincs másra pénzünk! Azért ne felejtsük el, hogy mi járunk az utcán ezekkel az autókkal nem csak tréleren furikázott showcarok, ezért is giga respect minden tagunknak, akik nap mint nap róják az utakat.

A fotózáson a RATLOOKLUB öt autója került lencsevégre, melyekről természetesen a tulajdonosokat is kifaggattuk.

RATLOOKLUB Volkswagen Golf I

Az autó 2010-ben került hozzám, teljesen gyári állapotban. Szegénykém nem volt valami jó bőrben, így nem is nagyon foglalkoztam a kinézetével. Elkezdtük felújítani: lakatolás, futómű stb. Mikor a munkálatok végére értem, akkor kezdett el foglalkoztatni az autó megjelenése. Sok találkozót végigjártam, nézegettem, hogy mi lenne az, amit el tudnék képzelni a Golfomon. Egyik autónál sem találtam meg azt a pluszt, amit igazán magaménak érezhetnék. Eldöntöttem, hogy olyan autót építek, ami nem jön szembe velem az utcán. Mindig is érdekeltek a katonai dolgok, így gondoltam miért is ne?! így az autóm mára egy négy keréken guruló harci csoda lett. Sokan kérdezik, hogy mi lett átalakítva az autón, itt egy pillanatra mindig megállok, elgondolkozok és azon kapom magam, hogy mára több rajta az átalakított alkatrész, mint a gyári.

Kidobtuk a gyári futóművet, helyette kapott egy állíthatót. Az eredeti üléseket sportülésekre cseréltük, a hátsó üléssor helyét egy ülésnek kialakított katonai láda vette át. A váltókar sem maradhatott ki, helyette egy MIG-21-es botkormány lett beszerelve, ami a mai napig átalakulóban van, újabb és újabb szerepeket látva el (pl. indítás). A hátsó szélvédőre egy egyedileg gyártott csomagtartót terveztünk. A kerekeket kicsinek találtam, így feldobtunk rá egy szélesített lemez felnit (14x9.5 col elől, 11 col hátul), ami a gyári ívek rovására ment. A kedvenceim azok az idős emberek, akik még tényleg voltak katonák, ők igazán tudják értékelni. Amikor meglátják, mindig tudnak egy-két jó sztorit mondani azokról a "régi szép időkről"!

RATLOOKLUB Volkswagen Golf II

A golf előtt is volt egy szedett-vedett régi Passatom, de annak már több, mint tíz éve. Az még nem RAT, csak inkább lelakott volt pár "egyedi megoldással", bár akkor még nem igazán tudtam erről a stílusról. Itt a Carstyling.hu-n láttam egy jól összerakott Ventot, ezután döntöttem úgy, hogy ezt az irányt követem. A kocsim egy 1990-es kettes Golf, most gyári motorral (volt benne rendes moci is, 2.0 16v weberrel, de azt miután kaptam egy kellemes ajánlatot rá, eladtam). Mint általában mindenki, én is úgy kezdtem, hogy géptető, sárvédők, hátsó ajtó lettek rozsdásak és közben a beltér is kezdett átalakulni. Na, ezután elgurult a pöttyös labda: jelenleg a kocsi összes eleme tart inkább a rozsda irányába, mert nekem a rat stílus mindig a rozsdát jelentette, méghozzá nagyon sok egyedi megoldással. Műszakilag törekszem rá, hogy 100%-ig hibátlan legyen, viszont a szokásos gewinde, alufelni kombó nálam alap volt. Leírni nehéz lenne a hazai rat-kultúra merre fele tart, ha van ilyen, nekünk köszönhetően jó irányba halad, de sajnos van még hova fejlődni.

Több vicces szituációba is keveredtünk az autó kapcsán. Volt például, hogy a közért előtt egy munkás hívja éppen a bent vásárló spanját: "Gyere Józsi, b@szd meg, ilyet még nem láttál!" Az emberek 90%-a odajön, körbenézi és van úgy, hogy órákig tartó beszélgetés alakul ki - ez Magyarországon nem kis dolog!

RATLOOKLUB Skoda 100:

Honnan az ötlet? Sok törött kocsim készült el "házi" körülmények között, mindig tarka elemekkel, lakatolás nyomokkal tetszettek a legjobban, mindig is vágytam egy "tarka" autóra. A Skodrit egy barátom vette nászutas lakosztálynak, mikor csaja lett a csaja mellé. Teljesen gyári volt, fél év műszakival, egy borsodi falubeli öreg tulajtól. Lejárt a vizsga, szétment a szeretőjével, letámasztotta a kertbe, ahol 3 évet állt mozdulatlanul. Onnan vettem 40 ezerért. Lakatolás, már más színű elemek, eleinte szolidabb ültetés, fehér peremes gumik, sárga lámpa, retro vonal. A blokkja meg rengeteg alkatrésze (önindító, generátor, farhűtő, ablaktörlőmotor, stb) az 1968-as 1000MB-mből került át. Most 3,5 kör van vágva a 120as rugókból, kemény gátló, mankók gumik a gyári felnin, nagy zene, 4 csatorna hídban a 30-as szubnak, OMP ülés és öv, Opel ventilátor figyel bent Merci relével (de így is melegszik állandóan).

RATLOOKLUB Volkswagen Golf II

Egyszer egy bölcs ember mondta, hogy minden jó dolog rosszul kezdődik. Nálam ez az autóm megtörésével indult. Ekkor döbbentem rá, hogy egy gyári kettes Golf nem alkalmas a vezetési stílusomhoz és ezen sürgősen változtatnom kell. Elsőként a GTI hűtött tárcsa került fel előre, nagy dobfék és a nagyobb fékmunkahenger hátra. Golf III VR6 vágott rugók, felkeményített és vágott gátlók, a futómű összes szilentjének cseréje biztosítja az úton maradást. Ezután következett a külső, ami nem volt egyszerű, mert az összes alkatrésze rozsdás volt és fakó. Az egyik barátom unszolásának engedve, kezdődött el az első elemek rozsdásítása és átalakítása. Egy autós összejövetelen találkoztam az első RAT stílusban épült autóval, ami megnyugtatott, nem vagyok egyedül a műfajban. Ezek után jött csak az igazi ötletdömping, amelyeknek nagy része megtalálható az autón.

Szélesített ívek (10-12 cm), lefalazott hűtőrács, leszíjazott és előre felé nyíló géptető, hátrafelé nyíló jobb hátsó ajtó, eredeti képregények a tetejére lakkozva, kilincs nélküli ajtók, egyedi lökhárítók, falóca a hátsó ülés helyén, lenvászonnal bevont műszerfal, fa ajtókárpitok, függöny az ablakokon és még milliónyi apró és érdekes átalakítás. Az autó korhatár nélküli megjelenése eredményezi a sikerét, mert a 10 éves gyerekektől kezdve az idősebbeken keresztül, mindenki megtalálja rajta a neki tetsző részleteket. A kis golf volt már esküvői felvezető autó, szerepelt már a tv-ben, felpezsdített már nem kevés autós rendezvényt és a fotósok is előszeretettel kattintgatják. Köszönet érte a barátaimnak és márkatársaimnak, akiknek köszönhetően sikerült összehozni egy igazán különleges Golf 2-est!

Ütős autód van? Szeretnél róla egy hasonlóan profi képsorozatot? Jelentkezz fotózásra privátban T.a.m.a.s.-nál, azonnal!