igen, többnyire ezzel a képpel hülyítik a népet

Hetedik rész érzékeny búcsújelenete ide, vagy oda, úgy fest, szegény Paul Walker emléke csak nem nyugodhat békében. A friss "szenzáció" az elhunyt sztár nevéhez fűzött Toyota Supra, melyet egyre másra oszt meg már lassan mindenki, ész, vagy bármiféle körültekintés nélkül.

Nézzünk talán egy kicsit mögé a történetnek. Azt gondolom - vagy inkább remélem - keveseknek kell megmagyarázni, hogy az indianapolisi Mecum aukción kalapács alá kerülő, negyedik generációs narancs Supra maximum a filmben volt Paul Walkeré. A való életben mindössze annyi köze volt hozzá, hogy az első epizód zárójelenetében ő ült benne - hacsak nem egy kaszkadőrrel vették fel azt a snittet is.

már ránézésre sem stimmel valami, igaz?

A másik bökkenőt a hardcore fanok minden bizonnyal rögtön kiszúrják: ez az autó bár hasonló a filmben mutogatott darabhoz, de több részletében rohadtul nem stimmel. A kerekek mélyen bent a sárvédőívek alatt, magasra emelt futómű, kidolgozatlan utastér és hifitlen csomagtér, na meg a full gyári, 220 lóerős 2JZ motor az orrban, amibe még a két hátsó (kamu?) nitrótartály sincs bekötve. Ami stimmel, az tulajdonképpen a külsőségek egy része: a szín, a matricázás, a Bomex bodykit, az azóta divatjamúlt APR szárny (sőt, még ez sem ugyanaz a változat), na és a Dazz felnik.

Ez a Supra bizony nem AZ a Supra. A magyarázat pedig nincs is véka alá rejtve, elég lett volna csak elolvasni az aukcióhoz fűzött leírást: ez csupán a "hero" példány egy replikája, melyből összesen 5 db készült a film különböző jeleneteihez, az eredeti darabot is jegyző Eddie Paul műhelyében. Mindeddig úgy tudtuk, hogy ez utóbbiak közül az összes megsemmisült a forgatás során, de úgy fest, egy mégis megmaradt.

nem igazán tűnik 650 lóerősnek, vagy nagyon elbújt az a fránya tuning...

A replika-gyártási eljárás egyébként bevett szokás autós mozik világában: szinte minden esetben több, többé-kevésbé kidolgozott példány készül a főszereplő járművekből a rázósabb jelenetek felvételéhez. Főleg azokhoz, amelyeket a való életben nemigen élnének túl.

Ha emlékszünk, az ominózus film végén egy elszáguldó vonat előtt ugratnak át hőseink, ez pedig egy akármilyen jó, porig ültetett utcai futóművel, továbbá kimerevítetlen és megfelelően kisúlyozatlan kasztnival igencsak csúnya eredménnyel végződött volna. Nyilván mindehhez hozzá sem fogtak az eredeti példánnyal, e célból született meg e szóban forgó replika: stunt futómű, teljes bukóketrec (az alábbi jelenetben, 2:33-nál még látszik is az addig érdekes módon sehol nem szereplő alkatrész), a többi pedig már csak a sallang.

az ominózus jelenet a Fast and the Furious első részének végéről

Konklúzióként kijelenthetjük tehát, hogy az autó nem csak, hogy nem Paul Walkeré, de nem is "A" Halálos Iramban Toyota Suprája. Ez csupán az egyik replika stunt-car a filmből, amit jó eséllyel ehhez az egyetlen jelenethez használtak. Aki pedig 200.000 dollárt (kb. 56 millió HUF) ad érte, az vagy tényleg egy végletekig elvakult F&F fan, vagy simán nem olvasta el, mit is kap ennyi pénzért.

Na de mit tudunk az eredeti Supráról?

A mesterpéldányt, vagy ahogy filmes körökben emlegetik, a Hero Car-t jól ismerhetjük idehaza is, hiszen 2006 és 2008 között három alkalommal járt nálunk, a Carstyling.hu Tuning Show keretei között. Eredeti tulajdonosa, Craig Lieberman 1998-ban vásárolta az autót teljesen gyári állapotában. Amit ma láthatunk belőle, az jórészt az ő műve.

az eredeti "Hero Car" hazánkban, a Carstyling.hu Tuning Show 2006-on

Craig, a N.I.R.A. (Import Drag Racing sorozat) igazgatójaként elsősorban promóciós célokra vette az autót, így nem coda, hogy számos ismert tuningcéget (GReddy, Eibach, Stillen, Clarion, NOS) is bevont a projectbe. A Supra brutális erejét (650 LE) a speciális T-66-os turbo-rendszernek köszönheti, melyet nem más épített az autóba, mint Vinny Ten, a világ - akkoriban - leggyorsabb Suprájának tulajdonosa. Na meg ugye ott a nitró is.

Számos díjat és elismerést követően, az autót 2000-ben az Universal Pictures választotta ki a Fast and the Furious film főszerepére, a forgatás előtt pedig Eddie műhelyében számos további, elsősorban optikai módosításokat ejtettek rajta. Ekkor kapta pl. a lambo-narancs színárnyalatot, a 19-es felniket és a BOMEX légterelő szettet, mely valóban a legújabb darabnak számított akkoriban.

Paul Walker szignója az aluszárnyon

A Supra üléseiben a film főszereplői valóban helyet foglaltak, a premier után az autó pedig több száz magazinban, és világszerte rengeteg rendezvényen szerepelt. A szárnyon megtalálható többek között Paul Walker szignója is, eredetiségéhez így nem férhet kétség. Az autót és történetét egyébként sokkal részletesebben is megismerheted korábbi cikkünkből.

Hat évvel ezelőtt a Supra még egy holland gyűjtő garázsát ékesítette, azóta viszont nem tudunk a sorsáról, de minden bizonnyal még mindig nála lehet. Abból kiindulva, hogy egy replika milyen felhördülést okoz, ha eladásra bocsátotta volna, minden bizonnyal annak is igen komoly visszhangja lett volna - bele sem merünk gondolni, hogy a licitek hol kezdődnének az eredeti példány esetén.

bővebben az eredeti példányról itt olvashatsz

Túlárazott Halálos Iramban autókból egyébként eddig sem volt kicsi a kínálat, gondoljunk csak a - nem éppen etikus módon - rögtön Paul halála után eladóvá vált Skyline-ra a negyedik részből, vagy éppen a 150 millióért kínált törött Dodge Charger-re, szintén az első epizódból.

Nos, hozzájuk képest ez a Supra még egészen olcsónak mondható...