Két és fél év szolgálat után feladta az aksi, amit azért raktam a kocsiba a 3 évvel ezelőtti megvásárláskor benne lévő Jász akku helyett, hogy nevesként biztos tovább bírja. Barátom, aki átvette a most három éves Jász akkut, azt jelentette az még jó. Sebaj, gyerünk akkut cserélni, és csukott szemmel fogok választani, nem törődve a márkával.

Kínai akku

Sajnos most hirtelen nem találtam jobb képet a kínai akkuról, amiről beszélek. Csak ezt. Amikor tönkrement a generátor két akku volt a csomiban, ahogy lemerítettem az egyiket, "átkapcsoltam" a másikra. Mert autózni ugye kell

Már csak ezért sem, törődöm, mert korábbi autómban (BMW E30), ami tényleg sokat állt, (például egyszer 1 évet), amit ugye az akkuk sem szeretnek, hét évig bírta a kínai "Evergreen" akku (zöld volt a háza is) - mindezt úgy, hogy a generátor is gyengélkedett. A kínait egyébként Banner-re váltottam, bika volt. Azt, hogy mi kakkukkolt le most, azt nem mondom meg, mert a mostani napi használat is autókínzós, hogy miért, azt mesélem - és másik barátom, akit szintén megleptem a bedöglött akku új társával két és fél éve, azt mondta, hogy neki vígan indít most is.

Akkucsere

Itt már az új kerül befelé, a régit direkt nem mutatom

A hibajelenség a klasszikus: tesztautó használat miatt november végén (tehát nem volt még hideg), egy hetet állt a saját paripa. Beülvén és indítván a gépet, bágyadt forgatás volt a reakció, de röffent persze. Autópályázás is volt aznap, magához tér ez: gondoltam. De maradt a bágyadtság. Így elhagytam az extra fogyasztók használatát: ülésfűtés, zene. Majd a nem extra fogyasztókét is ha lehetett: fűtőventillátor, hátsó ablak fűtés. Karácsony környéki két nap állás után mínuszban már tartottam tőle, hogy hiába megyünk a kocsi felé. Húztam a csere-dolgot, hogy január legyen és nyissanak a kedvenc beszerző helyeim. És persze nem töltöttem fel az akkut, mert nincs a kocsibeálló közelébe áram, kivenni nem akartam az akkut, mert akkor nyitva áll a jelzés értékű kerítés mögött a kocsi (társasház ugye, néha elvisznek ezt-azt, például amikor kicseréltem a kínai akkut és leraktam az esővédő tető oszlopához a kocsi orra mellé, két óra múlva már nem volt ott).  Szóval autóápolási-karbantartási szempontból nem tökéletes az infrastruktúra.

Kis akkumulátor töltő

Egy ilyen kis, olcsó töltővel megoldható egy átlagos töltési feladat

Lényeg: beindultak a munkás hétköznapok. A kocsi mindig indult, köszönhetően az enyhébb napoknak és a fogyasztó-minimalizált használatnak. Felcsörrentettem Forgó Anti barátomat, akié a Forex nevű cég, fő profil nála az akkumulátor (tehát a cég nem azonos a névazonos tőzsdés céggel). Mérnök emberként mindent mér, fejlesztenek töltőket, megnézi, hogy mit hoz be, szóval olyan ésszel élő ember, akinek bízom a szaktudásában, véleményében: barátokat, ismerősöket is hozzájuk küldök. Így oda is mentem és akkor kérdeztem is. Elmondtam a jellegzetes használati körülményeket, a napi rutint: 2 km-re a suli, indítok, reggel oda, hegyre fel, leáll, indít újra, haza, vagy boltba kajáért, akkor így 500 m-es szakaszok is beugranak. Vagy ügyek utáni rohangálás, 3-5-10 km-es etapok, hetente egyszer-kétszer messzebb, de azok is rendszerint száz km-en belül: ilyen most a közlekedésem.
Antall szerint, ha néha feltöltöttem volna fullra az akkut, akkor kitolhattam volna az élettartamát. Mint mondta ez az állandó részleges feltöltöttség nem tesz jót az akkuknak. A teljes töltés alatt egy jó egy napig tartó csepptöltést ért. Így szóba kerültek a start-stoppos autók is, amelyeknél ez a résztöltöttség a rengeteg indítózás miatt még nagyobb probléma. Nem ritka, hogy az új kocsiba 1 év után felmondja az akku a szolgálatot, hiába speciálisan "erősítettek" a feladat miatt, azaz, hogy sok indítási ciklust bírjon. Ott sem muszáj, hogy tönkremenjen az akku, ott gyakoribban, akár 2-3 havonta jó maximumra tölteni külső töltővel.  A méréseik, tapasztalataik szerint az átlagautók 13,8-14,2 volt töltőfeszültséggel töltik az akkut, a startstopposok 14,8 Volttal, tehát emelt feszültséggel. Elbírnák talán a 16 voltot is, de azt nem kockáztatják a gyártók.

Akkumulátor töltés szivargyújtóról

Akkumulátor töltése a szivargyújtó-csatlakozón át. Kényelmes dolog, de nem minden kocsinál működik

Visszatérve a saját átlagautós akku történetemre a hideg időben való akku-letérdelésnek is megvan az oka. Mégpedig, hogy hidegen az akku nem veszi fel a töltést, ahhoz, hogy a megszokott, mondjuk nyári töltési dinamizmust érjük el a téli hidegben, magasabb töltőfeszültség kéne (amíg nem melegszik fel a motortér valamennyire). Tehát, mikor megteszem a reggeli kis 2 kilométeremet hidegen, akkor túl sok töltés nem jutott az akkuba. Jobban felmelegedve már áll vissza az egyensúly. Mivel jó generátornak el kell látnia a "fedélzeti" fogyasztókat, így az akkut elsősorban az indítások merítették. De a második indítás már nem olyan zűrös, mert melegszik az akku, nem csak a környezetének a melegedése (motortér) miatt, hanem az áramleadás/felvétel kémiája miatt is.
Anti tényleg agyalós. Például hosszú ideig járt úgy, hogy digitális hőmérőt fixen beépítve az autó motorterébe az akkunál, folyamatosan mérte és naplózta az adatokat. Mint mesélte, az ember azt gondolná, hogy síelésre tartva Ausztriába a hosszú út alatt az akkumulátor biztosan teljesen feltöltődik. És nem, mert annyira nem melegszik fel az akku, hogy felvegye a töltést a teljes töltöttségig. Pedig ma már minden gyártó jól becsomagolja, vagy védett helyre illeszti az akkut, ez az ő kocsijában is így van.
Visszakanyarodva a napi rutinhoz, télen ráadásul több fogyasztót használunk (ablak- és tükörfűtés, ülésfűtés, világítás igény is gyakoribb, ablaktörlőhasználat is gyakoribb, fűtés miatt aktívan hajt a fűtőventillátor), erre még rádobunk egy kis zenehallgatás, és máris nehezítjük az akku töltését leterhelve a generátort. Szóval így használtam el idő előtt az akkumat. Mert a műhelyben mértük a töltést, és generátor oldalról rendben van az autóm.

Akkumulátor töltés

Fixen beszerelt töltő-csatlakozó Ford C-Maxban. Nem kell akku-burkolatot bontani

Minthogy Antall az időszakos "fullra" töltésben látja az akkuk élettartamának a növelésének a kulcsát, mutatott egy új, kis akkutöltőt. Az okosság nem a töltőben van, az átlagos. Kínából jött, Anti mondta, hogy szétszedték, vizsgálták a behozatal előtt, és vállalható a minősége, főképp a 6000 forintos ár tekintetében. Szóval az új gondolat a töltőben a mellé adott csatlakozókban rejlik. Adnak hozzá egy klasszikus csipeszes kábelt, egyet szivargyújtó csatlakozóval, egyet pedig szerelhető sarukkal.

Fod akkumulátor töltés

Így töltődhet a Ford akkuja, ha épp szükséges

Ez utóbbit rá lehet csavarozni az akku saruira, a vezetékek csatlakozóját pedig kivezetni egy kényelmes helyre (minthogy a mai autók akkuja rendszerint burkolt, nehezen megközelíthető, így csökkenthető a töltéssel járó macera). És arról nem is beszéltem még, hogy az utóbbi évek autóiból nem is szabad kivenni otthon az akkut, vagy lekötni a sarut, mert hibakódözön és indíthatatlanság a következmény. Motorokhoz is jó, hiszen ott is el tudják rejteni a gyártók az akkut. Szóval ez a gyorscsatlakozó az egyik, amit be is kötöttünk. A szivargyújtós töltés is kényelmes, de csak olyan csatlakozón át használható, amelyben a gyújtás kapcsolása nélkül is "ott az áram".

Új akkumulátor

Már bent van az új akkum, épp szerelik rá a fix töltőcsatlakozót

Ez is megvan, már csak az akku kell a kocsiba. Én feltettem a kezem: rátok bízom magam! Az autómhoz való akkuk kínálata 55 Ah/460 A értékeket tudó akkuktól indul. Vásárláskor volt benne ilyen. Nagyobbat tettem bele, 62 Ah/540 Ampert tudó darabot, ez kakukkolt le. A most belerakott 70 Ah/ 640 A kapacitású, na ezt merítsd le, ülésfűtést nekem, és mindent amit lehet. A márkajelzés számomra eddig ismeretlen: trimaxx, belinkelem melyik akku az. De mint fentebb említettem az Evergreen kínai akku sok éve eléggé elseperte a márkák iránti vonzódásom. (Még extrém példa családban 10 éves Opel gyári akku, de óvott, vigyázott, feltöltögetett).
Szóval elindult egy újabb házi tesztidőszak ezzel az akkuval, hogy hogyan bírja a gyűrődést. Az üzemmód változatlan marad, napi használat városban, megszakítva nagyobb utazásokkal, és néha egy-két hét pihenő a tesztautós időszakokban.