Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!

Több mint 2 éve közöltük az utolsó, a ciprusi tuning szcénát témául választó cikket, melyet kint dolgozó olvasónk, Boris juttatott el számunkra. A sorozat következő darabja viszont egy apró malőr miatt, hosszú ideig elveszve pihent szerverünkön, és most, az év végi nagytakarítás során került újra elő. Leporoltuk!

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!A ma bemutatásra kerülő autó egy Magyarországon és általában Közép-Európában nem ismert modell. Ezért először is a tuning alapjául szolgáló Mitsubishi Lancer Mivec-et mutatnám be nektek. Ahogy nálunk kapható M-s BMW, GSi Opel, AMG Mercedes - egyszóval a sportos felszereltséggel és tulajdonságokkal rendelkező korlátozott számú modell sorozat - úgy a felkelő nap országában is leutánozzák egymás receptjeit a gyártók, és a részletekben versengenek egymással az autóvásárló kegyeiért. A kilencvenes évek elején a Honda bemutatta első (Európában) VTi modelljeit, a világ sok más részén Si és SiR-ként ismert modelleket, válaszul érkezett a Toyota BZ és BZR erőforrás sorozata és a Mitsubishi Mivec komplex típus-sorozata.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Az évtized végére az osztály sokkal élesebb kereteket kapott és ma mar minden gyártó a maga előnyével árulja autóit. De a játékszabályok megmaradtak. Magas fordulatú, kis hengerűrtartalmú, nagy teljesítményű benzinmotor, sportos futómű, kipufogórendszer és kihagyhatatlan 8000 fordulatos versenyautó feeling. Sportos, esetleg más extra felszerelés, bőr belső és kormány, sport ülések. Tehát egy igazi családi versenyautó kategória született, amit ma a Honda Civic SiSiRSiR-TVtiTypeR (nem vagyok Hondás :) ), Mitsubishi Lancer Mivec, Toyota Corolla TS modeljei uralnak ezen a kis szigeten. Itt most szeretném kihasználni az alkalmat, hogy megosszam veletek életem egy nagy álma elérésének sikerét, azt hogy idén végre megvehettem az ugyanebbe a kategóriába tartozó első autómat, egy 1998-as Honda Civic Vti-t. Ezúton is üdv a CRXfórumos Hondásoknak!

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!E modellek alaptulajdonságai az autósportban szereplő testvéreik sikereire épülnek. Egyik legismertebb a Mitsubishi Evo sorozatának rally és ma már az utcai versenyzésben is elért utánozhatatlan reputációja. Barátunk Dimitris is épp ezzel a bizonyos EVO vírussal lett megfertőzve, mikor először kissrácként látta szó szerint elrepülni az orra előtt Tomi Makkinent, az akkor még legyőzhetetlen EVO 5-ösében. A következő évben már komoly tervekkel látogatott a görög rally hegyi szakaszaira, hogy akcióban is láthassa az autót, amit építeni szeretne. 1999-ben egy valódi EVO III lett az áldozata, amit a szerinte a megismételhetetlen EVO VI ruhájába öltöztetett.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Miután ez az autó elérte csúcsformáját és Dimitris eldöntötte, hogy jövőjére szánt pénzügyi tartalékait lakás helyett tuningba fogja fektetni, okosabbnak látta más autó után nézni. Ekkor született az ötlet: építeni egy EVO VI utánzatot, mégpedig a legjobbat, és kinézetre leghitelesebbet Cipruson. 2004 tavaszán talált rá a sötétzöld Mivec-re és nyáron már el is kezdte darabokra szedni új autója öltözékét.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Meglepő, hogy az autóra felszerelt karosszéria elemeknek nincs márkaneve. Ahogy a srác magyarázta, itt a szigeten is sok olyan üzlet van, ahol hiteles másolatok készülnek – akár fotóról, matchbox-ról vagy másik autóról is tudnak másolni. Szintén a mediterrán életformához tartozik, hogy tulajdonjogok kizárólag a divatcikkeknél számítanak, minden más lehet utánzat :) Ma már azt is tudom, hogy ebben is csalnak – török Gucci, Armani, D&G stb…aztán feszítenek. Így a bodykit sem más, mint egy egyszerű tuning-szupermarketben vásárolt EVO VI üvegszálas műanyag komplett aerodinamikai szett. Azért komplett, mert az autó külseje szinte hajszálpontos utánzata az EVO VI-ként árult Mitsubishinek.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Mi is tehát a Mivec – gonosz, kicsi és gusztustalanul pörgős, változó szelepvezérlésű, hengerenkénti négyszelepes benzinmotor (Hondások, ugye ismerős). A japán autógyártásban több mint egy évtizede sikeres trendet követi ez a modell is. Kis hengerűrtartalmú, magas fordulatú motorból laza 110 – 130 kW, mint a huzat … pfuj, még kimondani is rossz.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!Visszatérek inkább ahhoz, amit a képeken láthattok. A Lancer egy 1999-es modell, 2004 nyarán lett jelenlegi tulajdonosa legkedveltebb játékszere, és akkor is kezdett átalakulni. Amint említettem, kapott egy EVO VI rucit, ami annyira tökéletes, hogy még a nagyon aprólékos munkát igénylő sárvédő szélesítők is felkerültek és színre lettek fújva – ne feledjétek, még mindig a lusta Cipruson vagyunk. Motorháztető csere is történt, EVO VI style laminált – üvegszálas műanyag elem könnyít a kocsi súlyán.

Az autó kicsit lejjebb került, köszönhetően a Bilstein lengéscsillapítóknak és a Koni rugóknak. A már így is keményen futó versenygép XPower Super márkájú 17 colos felniken és Yokohama A539 205/40-es gumikon próbál az úton maradni.

Amint látjátok, a legnagyobb változásokat amin a Lancer átesett, felsoroltam, mindemellett a Mivec osztállyal járó felszereltség – bőr, sportkormány és sport ülések – a régiek maradtak. Beköltözött viszont a pilótafülkébe négy alumínium szőnyeg, valamint egy volt- és egy olajnyomás mérő az A-oszlopra.

Kattints a képen a galéria megtekintéséhez!... és hogy itt véget is érne a történet? Dehogyis! Most jön még csak a motor - amin túl sok minden nem változott: megmaradt a 9100 fordulaton letiltó, 1600 ccm, 165 (gyári) lóerős szörnyecskének. Kapott viszont egy 2,5” (cca 63,5mm) kipufogórendszert, és egy házi készítésű hátsó dobot. Az említett erőt, ezek után (9100rpm) a szerintem szuper univerzálisnak nevezhető Tiptronic váltó juttatja el „sajnos csupán” az első kerekekre. Az alkatrészt kézi váltási üzemmódban utcán versenyképesnek tartja kedves gazdája. Az autónak egyébként valami elmondhatatlan hangja van.

A Totalcarban már egyszer használt hasonlat – harcfelszerelésben díszelgő szamuráj - mi esetünkben Mitsubishi Lancer Mivec EVO VI Kit Car, Ciprus egyik legrészletesebben összerakott, mindennapi használatban működő tuning autója.
Egyetlen dolgot lehet okunk sajnálni, mégpedig azt, hogy nálunk ez a típus nem kapható.

De ne búsuljunk, az EVO azért megmarad :) !!!